Hvad ønsker du svar på?

Træning er vigtigt – uanset hvor lidt du har tid til

Det kommer an på, hvad dit mål med træningen er, hvor mange gange du skal træne om ugen. Det bliver oftest anbefalet at man træner det antal gange, man kan og har mulighed for, så det er realistisk at passe træningen. Det er samtidig vigtigt at det er en træning, man holder af, så man ikke kører død i det.

Hvis dit mål er at stramme op, blive stærkere og opbygge muskelmasse, så er det vigtigt, at du styrketræner regelmæssigt, gerne tre til seks gange om ugen, så du kan træne forskellige muskelgrupper på forskellige dage. Hvis du kun har tid til at træne færre end fire gange om ugen, så er det mest optimalt at træne hele kroppen, hver gang du træner.

Hvis du kun kan træne én gang om ugen, bør du sænke dine forventninger i forhold til, hvad du kan opnå, men det er trods alt bedre end ingen træning overhovedet. En træning om ugen kan nemlig være fint til vedligeholdelse af kondition eller styrke eller som en blød opstart til mere træning.

Kosten spiller også en rolle

Kosten har også en stor indflydelse på det mål, du har. Hvis du har et mål om at tage dig, så skal du forbrænde mere kalorier end du indtager. Træning er i dette tilfælde ikke altafgørende for målet, men det er vigtigt også at tænke kosten ind. Afhængigt af hvor mange gange om ugen, du har tid til at træne, så kan du vælge at holde helt fri fra træning eller holde en aktiv hviledag de resterende dage. En aktiv hviledag går ud på at du laver let styrketræning eller cardio, men ikke så voldsomt, som du plejer, så du giver kroppen lov til at slappe af og du undgår eventuelle skader.

Det er altså ikke altafgørende, hvor mange gange du træner om ugen, men husk dit mål og husk din kost – ellers kan det godt være, du træner uden nogensinde at nå dit mål, og der er ikke noget mere demotiverende end det.