Hvad ønsker du svar på?

Det er nemt at blive forvirret, når emnet er sundhed. Der er ikke altid her, at enighed hersker, men en ting, må vi alle kunne blive enige i: Kroppen har brug for nogle bestemte vitaminer for at fungere! Der er naturligvis mange flere vitaminer end A- B- C- og D, men lad os starte fra (den alfabetiske!) begyndelse og lære lidt mere om dem!

A-vitamin

A-vitamin er vigtigt for synet, huden og slimhinderne. Så er det desuden et nødvendigt stof, for at dit immunsystem fungerer optimalt. A-vitamin er en antioxidant, hvilket betyder, at det kan bekæmpe dårlige radikaler, som kan gøre os syge, hvis det ophobes i kroppen.

Hvor finder man det henne?

A-vitamin kan både optages gennem animalske- og vegetabilske fødevarer. A-vitamin findes i flere former, hvoraf retinol, retinal og retinsyre er de vigtigste. Disse kan alle findes i kød – især lever og andre animalske produkter som smør, æg og mælk. Hvis du ikke spiser animalske produkter, så kan du optage A-vitamin gennem karotener, som kan findes i frugt og grøntsager. Her skal du kigge efter de orange eller mørke frugter og grøntsager som fx spinat, gulerødder, grønkål og abrikoser. Karotener er ikke A-vitamin, men omdannes til retinol, når det optages i kroppen.

B-vitamin

Der findes hele 17 forskellige former for B-vitamin, som på hver deres måde hjælper kroppen med at omdanne fødevarer til energi. Så er det desuden vigtigt for nervesystemet, huden, synet og håret og bidrager til både at holde muskler og hjerne i topform!

Hvor finder man det henne?

B-vitamin findes oftest i animalske produkter som fx kød, fisk, æg og mejeriprodukter. I vegetabilske fødevarer findes det blandt andet i fuldkorn, bælgfrugter, grønne grøntsager og blad grøntsager. Hvis du er vegetar eller veganer, kan det dog være svært at få B12, da det næsten udelukkende findes i animalske produkter. Det kan derfor være nødvendigt at tage som kosttilskud.

C-vitamin

C-vitamin er en fantastisk antioxidant, som både hjælper mod årekalkning, bestemte kræfttyper og grå stær. Din krop bruger også C-vitamin til at optage jern og til at danne bindevæv, og så er det generelt et vigtigt vitamin for et sundt immunforsvar, stofskifte og nervesystem.

Hvor finder man det henne?

Den mest kendte kilde til C-vitamin er citrusfrugter. Men vitaminet findes også i række andre grøntsager og frugter som bl.a. kartofler (især nye), grønkål, peberfrugt og broccoli.

D-vitamin

D-vitamin bidrager til et godt immunforsvar, og så er det desuden nødvendigt for, at din krop optager calcium (kalk) optimalt. Hvis du mangler D-vitamin, optages calcium dårligt fra tarmen. Calcium styrker ens knogler og tænder, og mangel herpå (som for forårsages af mangel på D-vitamin) kan føre til knogleskørhed. Det er især vigtigt at holde styr på sit calcium-niveau, hvis man er en kvinde i overgangsalderen eller et barn i voksealderen.

Hvor finder man det henne?

Det meste D-vitamin dannes i kroppen, når huden rammes af solens stråler. Huden danner nemlig selv vitaminet, når det får sol. I Danmark er der dog ikke kraftig nok sol i vinterhalvåret til, at man danner vitaminet, og det anbefales derfor ofte, at man tager det som kosttilskud i perioden. Det kan nemlig være svært at få nok D-vitamin gennem kosten, men det findes bl.a. i fede fisk, æg, ost, smør og mælk.